Tak jako člověk k životu, potřebují pneumatiky ke své správné funkci především vzduch. Měření tlaku v pneumatikách bychom měli provádět pravidelně. Předepsaný tlak v pneumatikách nejen že zvyšuje bezpečnost jízdy, ale pomáhá vám také šetřit.
Ačkoliv nám měření tlaku v pneumatikách nezabere příliš času, často na něj zapomínáme. Správné nahuštění pneumatik však patří mezi důležité bezpečnostní prvky. Věděli jste, že:
Buďte ohleduplní k sobě, ostatním řidičům i celé planetě. Měření tlaku v pneumatikách není nic složitého a zvládne jej i řidič začátečník. Tak vzhůru do toho.
Abychom zajistili optimální tlak v pneumatikách, musíme nejprve vědět, kolik barů (jednotek tlaku) má daný typ vozu v kolech mít. Toto záleží jak na typu vozidla, tak na jeho zatížení. Tento údaj najdeme v příručce k vozidlu nebo bývá uveden na štítku rámu dveří u místa řidiče. Jestliže hodnotu předepsaného tlaku nemůžete najít, lze jej vypočítat podle tabulky.
V případě většího zatížení vozu lze optimální hodnotu překročit nejvýše o 0,3 barů. Nejjednodušší je kontrolovat tlak na čerpacích stanicích, kde jsou snadno dostupné měřiče k tomu určené. Měření tlaku v pneumatikách by mělo probíhat za studena či po ujetí velmi krátké vzdálenosti. Pokud jsou pneumatiky zahřáté, mohou být naměřené údaje zkreslené.
Potřebuji poradit se správným tlakem v pneumatikách
Měření tlaku v pneumatikách je u novějších typů automobilů jednodušší díky TPMS. Jedná se o anglickou zkratku systému pro kontrolu tlaku v pneumatikách, jenž je od roku 2014 dle nařízení Evropské unie povinný ve všech vozech, a to z důvodu vyšší bezpečnosti a úniku oxidu uhličitého do ovzduší. Tento systém má za úkol upozornit řidiče na změnu tlaku v pneumatikách v reálném čase. Některé značky automobilů tímto systémem disponovaly dokonce dříve, než nařízení vešlo v platnost. V zásadě rozlišujeme dva typy. Prvním z nich je tzv. přímý systém, který zaznamenává informace o tlaku pneumatik pomocí senzorů umístěných přímo na discích. Velkou výhodou je přesné určení kola, u nějž právě nastal problém. Druhým typem je monitoring tlaku pomocí systémů ABS a ESP, které předávají informace o rychlosti otáčení kol a jejich vibraci palubnímu počítači, které je pro řidiče vyhodnotí. Velkým plusem této kontroly je výrazně nižší cena, avšak upozornění přijde o něco později než u první možnosti.
Chcete mít jistotu, že provádíte měření tlaku v pneumatikách správně? Pokud váháte, jestli jsou naměřené hodnoty v pořádku a odpovídají zatížení vašeho vozu, není nic jednoduššího než přijet k nám. Rádi vám vaše pneumatiky přeměříme a vaši návštěvu můžete spojit i s další údržbou vašeho vozu.